Obecnie panująca sytuacja w kraju nie odstrasza oszustów, nadal dzwonią. Oszuści - podając się za urzędnika czy policjanta informują, że w związku z panującym kornawirusem pieniądze, które osoba ma w banku są zagrożone i aby policja mogła je chronić potrzebny jest login i hasło. Świdniccy policjanci apelują o rozwagę, czujność i zdrowy rozsądek. Nie dajmy się oszukać!

  • Oszuści wykorzystują obecną sytuację w kraju i dzwonią, przedstawiają się jako funkcjonariusze policji i pod wymyśloną przez siebie legendę próbują uzyskać dostęp do konta bankowego swojego rozmówcy. Jednym ze sposób działania przestępców jest informowanie rozmówcy, iż na jej koncie bankowym były nieudane próby włamań i policja planuje prowokacje aby złapać oszusta.
  • Następnie poleca zadzwonić na numer 112 zaznaczając, że ma to zrobić z tego telefonu, przez który aktualnie rozmawiają. 
  • W ten sposób oszust udając, że się rozłącza,  puszcza w słuchawce nagrany sygnał rozłączenia rozmowy, pozostając cały czas na linii. Osoba słysząc rozłączony sygnał w telefonie bez odkładania słuchawki wybiera numer 112 i w ten sposób ponownie łączy się z oszustami, z tym że w słuchawce słyszy już inny głos, który podaje się za dyżurnego jednostki policji i potwierdza wcześniej podane dane osobowe przez oszusta lub przełącza  rozmowę do fałszywego policjanta.
  • Kolejno oszust nakazuje rozmówcy zalogować się na konto bankowe, jednak najpierw prosi o wyłączenie routera, aby nie korzystać z sieci wi-fi.
  • Osoba przekonana, że rozmawia z policjantem, loguje się na swoje konto, a kiedy już stwierdzi, że stan pieniędzy się zgadza, oszust nakazuje wylogować się z konta, po czym zaczyna dokonywać przelewów, prosząc o podanie sms-a jaki otrzyma z banku. 

 

Przedstawiony powyżej sposób działania sprawców, może opierać się na różnych legendach. Tak jak w tym przypadku ofiara jest informowana, że były próby kradzieży pieniędzy z konta, a w innym przypadku może to być informacja, że pieniądze na koncie są zagrożenie z powodu panującego koronawirusa. Wyobraźnia oszustów nie zna granic. Dlatego tak ważne jest abyśmy racjonalnie podejmowali decyzje.

 

W przypadku otrzymania tego typu połączenia skontaktujmy się z najbliższą jednostką policji lub zadzwońmy na nr 112. 

 

Poprzypominamy

- aby pod żadnym pozorem  nie podawać haseł i loginów osobom trzecim

- nie udzielać informacji o swoich kontach bankowych,

- nie otwierać linków związanych z dopłatą do przesyłki,

- nie otwierać linków związanych z informacją dotyczącą bezpieczeństwa naszych pieniędzy w banku.

 

Zawsze w takich sytuacjach skontaktujmy się bezpośrednio ze sprzedającym lub bankiem.

 

Apelujemy również do bliskich osób starszych - zadbajcie Państwo o bezpieczeństwo seniorów. Rozmawiajcie z nimi o zagrożeniach, uczulcie na opisywane przestępcze techniki, z których korzystają oszuści.

 

Oficer Prasowy KPP Świdnica 
sierż. szt. Magdalena Ząbek 

 

 

$esc.html($item.icon)

Seniorze nie daj się oszukać -rozmowa funkcjonariusza KPP Świdnica z Radiem Sudety24

364 MB

Galeria

Powiązane wiadomości