Policjanci świdnickiej komendy przyjęli kolejne zgłoszenie dotyczące oszustwa „na opał” . Mieszkaniec powiatu świdnickiego wpłacił zaliczkę za transport opału, jednak zamówiony towar nigdy do niego nie dotarł. Świdniccy policjanci przestrzegają przed super okazjami przy zakupie opału na zimę.

Wczoraj do Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy zgłosił się 43-letni mieszkaniec powiatu świdnickiego,który padł ofiarą oszustwa.

Przestępcy wykorzystują każdą okoliczność by się wzbogacić. Obok oszustw „na wnuczka”, ”na policjanta”, ”czy na pracownika socjalnego” pojawiają się nowe. Tym razem przestępcy wykorzystują sytuację związaną z opałem.

W dobie wszechobecnych transakcji internetowych, nikogo nie dziwi, że 43-latek wykorzystał wyszukiwarkę aby znaleźć miejsce, gdzie można kupić pożądany produkt, jakim jest węgiel, niestety został oszukany

Po wpłaceniu zaliczki za transport opału na wskazane konto, zakupiony opał nie trafił do kupującego, a kontakt ze” sprzedającym” się urywał.

Dalsze postępowania w tej sprawie prowadzą policjanci ze świdnickiego Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą.

Świdniccy policjanci apelują o rozwagę podczas internetowych zakupów oraz stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Uważajmy też na tzw. super okazje i promocje, które mogą się okazać kolejnym chwytem oszustów. Kierując się kilkoma prostymi zasadami podczas zakupów przez Internet, możemy znacznie ograniczyć ryzyko, że złapiemy się na haczyk rzucony przez przestępców. Co należy zrobić zanim na naszym ekranie klikniemy ikonkę “kup teraz”?

  • należy sprawdzić opinie o wybranym przez nas sklepie - wykorzystujemy do tego fora internetowe oraz serwisy specjalizujące się w zbieraniu tego typu informacji;

  • należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu, adres i dane rejestracyjne - np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line;

  • należy sprawdzić poprzez kontakt telefoniczny oraz e-mail wiarygodność sklepu;

  • w razie jakichkolwiek podejrzeń powinno się przynajmniej przy pierwszym zakupie sprawdzić stan przesyłki w obecności kuriera;

  • dobrze jest korzystać z ofert sklepów, które oferują możliwość śledzenia statusu zamówienia;

  • przed przesłaniem pieniędzy należy upewnić się, czy w naszej skrzynce poczty elektronicznej pojawiło się potwierdzenie zamówienia;

  • nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją” (oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary).

Co zrobić, gdy jednak mimo zachowania ostrożności padniemy ofiarą oszustwa? Przede wszystkim należy:

  • jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu;

  • zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe, SMS;

  • zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.

NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!

mł. asp. Magdalena Ząbek

Oficer Prasowy KPP Świdnica