Uczniowie w Jaroszowie wybrali radne do Młodzieżowej Rady Miejskiej

2 min czytania
Uczniowie w Jaroszowie wybrali radne do Młodzieżowej Rady Miejskiej

Podczas głosowania w Jaroszowie - 19 listopada 2025 r. uczniowie poczuli powagę wyborczego rytuału: legitymacje, lista wyborców, karta i urna. W szkolnej auli panował ruch i napięcie typowe dla lokalnych wyborów - tylko młodsze głosy. Frekwencja była wysoka, a zwyciężczynie już zapowiadają chęć działania na rzecz rówieśników.

  • W Jaroszowie wybrano trzy radne - kto otrzymał mandaty
  • Jak przebiegały wybory do Młodzieżowej Rady Miejskiej i kto je nadzorował

W Jaroszowie wybrano trzy radne - kto otrzymał mandaty

W wyborach do Młodzieżowej Rady Miejskiej kadencji 2025–2027 o miejsce rywalizowały cztery uczennice: Blanka Struszka (kl. 6), Magdalena Pejta (kl. 6), Anna Szczepek (kl. 7) i Maja Lubas (kl. 7). Po zliczeniu głosów mandaty zdobyły: Anna Szczepek, Blanka Struszka i Maja Lubas. Do urny trafiły karty od większości uprawnionych - frekwencja wyniosła 84%.

Wyborczy wynik oznacza, że w nadchodzącej kadencji to trio będzie reprezentować młodzież szkoły przy miejskich inicjatywach i rozmowach z radą miasta. Dla wielu uczniów dni głosowania były pierwszym osobistym doświadczeniem z procedurą wyborczą - od sprawdzenia danych po oddanie sekretnego głosu.

Jak przebiegały wybory do Młodzieżowej Rady Miejskiej i kto je nadzorował

Głosowanie odbyło się według szkolnej procedury - każdy głosujący musiał się wylegitymować, podpisać listę wyborców i oddać kartę do urny. Nadzór nad poprawnością zapewniała komisja wyłoniona z Samorządu Uczniowskiego - w jej skład weszły: Zuzanna Gesing-Miśkiewicz (przewodnicząca SU), Eliza Łosiak (zastępca przewodniczącej SU) i Zuzanna Gajos (sekretarz SU). Koordynacją działań szkolnych zajmowała się nauczycielka-opiekun Samorządu Uczniowskiego - Monika Bytnar - Gołembiowska.

Taki porządek zapewnił sprawne i przejrzyste liczenie głosów oraz pozwolił uczniom zobaczyć elementy demokratycznej procedury w praktyce. Doświadczenie organizacyjne Samorządu Uczniowskiego było widoczne w każdym etapie od rejestracji wyborców po ogłoszenie wyników.

Uczestnictwo młodzieży w wyborach to krok nie tylko w stronę reprezentacji ich spraw - to także laboratorium obywatelskich umiejętności. W praktycznej perspektywie oznacza to, że szkoła zyskuje przedstawicielki gotowe brać udział w projektach szkolnych i miejskich oraz zgłaszać pomysły dotyczące codziennego życia uczniów - od wydarzeń kulturalnych, przez inicjatywy sportowe, po drobne zmiany na terenie szkoły. Rodzice i nauczyciele mogą oczekiwać większej aktywności młodzieży w konsultacjach oraz propozycji, które będą wynikać bezpośrednio z rozmów między nowymi radnymi a rówieśnikami.

na podstawie: Gmina Strzegom.

Autor: krystian