Utraciłeś dowód - jedna wizyta w banku może uchronić przed oszustwem

Setki placówek bankowych przyjmują zastrzeżenia dokumentów - wystarczy jedno zgłoszenie, by dane trafiły do całego systemu. Akcja zabezpiecza dowód, prawo jazdy czy paszport przed użyciem przez osoby trzecie.
System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE pozwala zastrzec utracone dokumenty w dowolnym banku uczestniczącym w systemie - wystarczy zgłosić to tylko raz, a informacja rozsyłana jest do pozostałych uczestników. Wiele placówek przyjmuje takie zgłoszenia także od osób niebędących ich klientami.
Policja powinna zostać powiadomiona, jeśli dokumenty utracono w wyniku przestępstwa. Osoba, która zgłasza utratę, powinna też zgłosić to do organu gminy lub placówki konsularnej w celu wyrobienia nowego dokumentu.
Niektóre banki umożliwiają zastrzeżenie telefonicznie - numer podawany w źródłach to +48 828 828 828, ale obsługa telefoniczna zwykle dotyczy tylko własnych klientów po zdalnej weryfikacji tożsamości. Można również skorzystać z konta na stronie BIK, jeśli było wcześniej założone z użyciem danych z utraconego dokumentu.
Informacje o uczestnikach systemu oraz szczegóły postępowania dostępne są u operatorów systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. W sprawie utraty dokumentów Policja i placówki bankowe pełnią rolę pierwszego kontaktu w celu ograniczenia ryzyka wykorzystania danych przez przestępców.
na podstawie: KPP Świdnica.
Autor: krystian

