Inwestycja przez WhatsApp kosztowała mieszkankę Świdnicy blisko 15 tys. zł

2 min czytania
Inwestycja przez WhatsApp kosztowała mieszkankę Świdnicy blisko 15 tys. zł

Na ekranie laptopa kobieta zobaczyła, że kursor porusza się samodzielnie. Po serii przelewów i instalacji zdalnego oprogramowania straciła niemal 15 tysięcy złotych i zgłosiła sprawę policji.

44‑letnia mieszkanka Świdnicy natrafiła w internecie na reklamę zachęcającą do inwestycji w akcje dużego koncernu naftowego. Wypełniła formularz kontaktowy. Tego samego dnia przez komunikator WhatsApp skontaktował się z nią mężczyzna, który przedstawił się jako menedżer inwestycyjny i namówił ją do wpłaty 800 zł na rejestrację konta inwestycyjnego. Kobieta przelała wskazaną kwotę.

Niedługo potem zadzwonił kolejny mężczyzna podający się za analityka finansowego. Polecił zainstalować na laptopie i telefonie programy do „monitorowania inwestycji”. Oprogramowanie umożliwiło zdalny dostęp do urządzeń. Kobieta zarejestrowała konto w aplikacji wskazanej przez rozmówcę i zalogowała się na konto bankowe. Zauważyła, że kursor porusza się sam, ale nie przerwała czynności.

W kolejnych instrukcjach rzekomy analityk namawiał ją do wpłacenia większych kwot. Próbowała przelać 14 tys. zł, lecz bank zablokował transakcję jako podejrzaną. Po wizycie w placówce bankowej i ostrzeżeniu pracownika kobieta mimo to powtórzyła przelew i wykonała kilka transakcji BLIK. Później ktoś złożył na jej nazwisko wniosek o kredyt; kobieta miała go potwierdzić, ale bank przerwał procedurę po telefonie do klientki i kredyt nie został przyznany.

Gdy rozmówcy zaczęli ponownie naciskać, a jeden z nich groził zgłoszeniem do „Biura Śledczego”, kobieta zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa. Zablokowała konto i zgłosiła sprawę policji. Straciła łącznie blisko 15 tysięcy złotych.

Policja przypomina o zasadach bezpieczeństwa. Policja apeluje o ostrożność i zaleca, by nie instalować oprogramowania wskazanego przez nieznajomych, nie udostępniać danych logowania ani zdalnego dostępu do urządzeń oraz w razie wątpliwości kontaktować się bezpośrednio z pracownikiem banku lub najbliższą jednostką Policji. Informacje przekazała asp. Magdalena Ząbek z Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy.

na podstawie: KPP Świdnica.

Autor: krystian