Uczennice z gminy Świdnica wśród laureatów Dyktanda Niepodległościowego

W konkursie, który łączy poprawną polszczyznę z historią, młode reprezentantki naszej gminy pokazały, że warto inwestować w edukację humanistyczną. W tle szkoły z Pszenna i Grodziszcza - praca nauczycieli i zaangażowanie uczniów przyniosły wymierne efekty, widoczne w krajowej klasyfikacji.
- Dyktando Niepodległościowe „Po polsku o historii” pokazało wysoki poziom uczestników
- Sukces z gminy Świdnica - miejsca, procenty i praktyczny wymiar osiągnięć
Dyktando Niepodległościowe „Po polsku o historii” pokazało wysoki poziom uczestników
W ogólnopolskiej, XIII edycji Dyktanda Niepodległościowego projekt skierowany był do uczniów wszystkich typów szkół i łączył dbałość o poprawność językową z wiedzą o współczesnej historii Polski. W roku szkolnym 2025/2026 konkurs przeprowadzono równolegle m.in. w województwach małopolskim, podkarpackim, mazowieckim, dolnośląskim, śląskim i świętokrzyskim. Z kraju wzięło udział ponad 900 uczniów.
Z gminy Świdnica do etapu szkolnego zgłosiło się 49 uczniów - 14 ze Szkoły Podstawowej w Grodziszczu oraz 35 ze Szkoły Podstawowej w Pszennie. Do etapu wojewódzkiego awansowały cztery reprezentantki naszej gminy: Barbara Pawłowicz (kl. V) i Lena Dominikowska (kl. VIII) ze Szkoły Podstawowej w Grodziszczu oraz Lena Krygier (kl. VI) i Milena Dudziak (kl. VIII) ze Szkoły Podstawowej w Pszenne. Wszystkie finalistki uzyskały ponad 80% punktów.
Sukces z gminy Świdnica - miejsca, procenty i praktyczny wymiar osiągnięć
W krajowej klasyfikacji najwyższe miejsca spośród naszych zawodniczek zajęły Milena Dudziak i Lena Dominikowska - obie zdobyły ponad 85% punktów i uplasowały się odpowiednio na 10. i 11. miejscu. To rezultat, który podkreśla zarówno poziom przygotowania uczniów, jak i pracę nauczycieli szkół podstawowych w naszych miejscowościach.
Dodatkowy wymiar konkursu ma znaczenie praktyczne dla uczniów – laureaci ze szkół podstawowych mogą otrzymać 2 punkty na świadectwie szkolnym zgodnie z przepisami dotyczącymi prowadzenia rekrutacji do publicznych placówek. Dla przyszłych uczestników i ich opiekunów warto zapamiętać, że dobre przygotowanie do konkursów przedmiotowych może mieć konkretne efekty w procesie rekrutacji.
Perspektywa mieszkańca: to nie tylko liczby - za miejscowymi sukcesami stoją codzienna praca nauczycieli, dodatkowe zajęcia i zainteresowanie młodzieży historią oraz językiem. Dla rodziców i nauczycieli to sygnał, że warto kontynuować praktyki przygotowawcze, a dla szkół - okazja do promocji i zachęty dla kolejnych roczników do udziału w podobnych inicjatywach.
na podstawie: UG Świdnica.
Autor: krystian

