Oszuści wyłudzający pieniądze od seniorów nie odpoczywają. Podszywają się za członków rodziny, policjantów, prokuratorów czy adwokatów. Zawsze jednak chcą, by przekazać im pieniądze przez tajemniczego kuriera, porzucając je na ulicy czy wykonując przelew. Pamiętajmy, policjanci nigdy nie zażądają od nas przekazania gotówki w żaden sposób. Policjanci nigdy nie angażują nas w swoje realizacje, nie dopytują o stan konta, nie wymagają robienia żadnych przelewów. Koniecznie uświadamiajmy o tym naszych bliskich.

21 września w godzinach wieczornych, 79-letnia mieszkanka naszego odebrała telefon od mężczyzny podającego się za jej syna. Rozmówca poinformował, że spowodował wypadek w którym potrącił kobietę w ciąży. Mężczyzna powiedział, że został zatrzymany przez policję i potrzebuje pilnie 150 tysięcy złotych na kaucję, by nie trafić do więzienia.

Następnie z 79-latką rozmowę prowadził inny mężczyzny, który przedstawił się jako policjant i potwierdził słowa poprzedniego rozmówcy o wypadku i kaucji, która miała wynieść 150 tysięcy złotych. Kobieta poinformowała oszusta o kwocie, jaką posiada w domu, ten nakazał jej nie rozłączać się i być z nim w stałym kontakcie. Chwilę później do drzwi 79-latki zapukała kobieta, która miała być pracownikiem policji, a która miała odebrać umówione 50 tysięcy złotych. Seniorka po zdarzeniu skontaktowała się z najbliższymi i wówczas zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa.

Pamiętajmy, że w przypadku osób, które telefonicznie podają się za policjantów bądź członków rodziny lub proszą o przekazanie danych osobowych, bankowych lub pieniędzy przez osoby pośredniczące, należy każdorazowo najpierw weryfikować uzyskane przez telefon informacje. Do kontaktu należy wykorzystywać wyłącznie znane nam numery telefonów, a nie numery podane przez osobę dzwoniącą. W sytuacjach budzących wątpliwość i uzasadniających podejrzenie oszustwa należy natychmiast powiadomić najbliższą jednostkę Policji lub dzwonić na numer alarmowy 112.

Apelujemy zwłaszcza do osób młodych – rozmawiajmy z naszymi rodzicami, dziadkami, sąsiadami o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o przekazanie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.

Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustwa:

  • Należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji;

  • jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu;

  • nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu czy na koncie bankowym;

  • nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;

  • nie ulegaj presji, jaką wywiera telefoniczny rozmówca;

  • poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

Pamiętaj!

  • Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.

  • Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”.

Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust

Oficer Prasowy KPP Świdnica
mł. asp. Magdalena Ząbek