Świdnickie „laboratorium” dźwięków — Dni Muzyki Kameralnej wracają z eksperymentami

Świdnickie Dni Muzyki Kameralnej znów wypełniają miasto brzmieniami, które rzadko słychać na co dzień. Festiwal w tym roku pracuje pod hasłem „laboratorium”, a organizatorzy przygotowali program sięgający od klasyki po rekonstrukcje historycznych praktyk wykonawczych.
- Dni Muzyki Kameralnej Świdnica pokazują, jak eksperyment spotyka się z rzemiosłem wykonawczym
- Niedzielne koncerty zaczynają się o 17:00 i pokazują przekrój kameralistyki
Dni Muzyki Kameralnej Świdnica pokazują, jak eksperyment spotyka się z rzemiosłem wykonawczym
Hasło „laboratorium” nie jest ozdobnikiem — to zaproszenie do słuchania utworów w kontekście historycznego wykonawstwa, z dbałością o stosowne instrumentarium i styl. W programie pojawiają się kompozycje XIX i początku XX wieku oraz próby odtworzenia dawnych brzmień — na przykład strun jelitowych na instrumentach smyczkowych — co wciąż jest rzadkością nie tylko w Polsce, ale i w Europie. To podejście sprawia, że cykl traktuje muzykę jak pole do badań: artyści świadomie dobierają środki wyrazu, a publiczność ma szansę usłyszeć znane utwory w nietypowych odsłonach.
Niedzielne koncerty zaczynają się o 17:00 i pokazują przekrój kameralistyki
Poniżej zapis niedzielnego harmonogramu — wszystkie koncerty odbywają się o 17:00. 🎶
- 16.11.2025, Klub Bolko — Jan Václav Hugo Voříšek: Sonata quasi una Fantasia b-moll op. 20; Ludwig van Beethoven: Bagatele op. 33; Ludwig van Beethoven: Andante Favori F-dur; Václav Jan Křtitel Tomášek: Fantazja i Sonata d-moll op. 9. Wykonawczyni: Petra Matějová (fortepian).
- 30.11.2025, Klub Bolko — Clara Wieck-Schumann: Preludium fis-moll; J.S. Bach/W.A. Mozart: Fugi KV 405; Robert Schumann: Kwintet fortepianowy Es-dur op. 44. Wykonawcy: FORTEPIANO ATELIER CHAMBER ENSEMBLE — Szymon Strzelczyk, Bartłomiej Fraś (skrzypce), Natalia Reichert (altówka), Krzysztof Karpeta (wiolonczela), Eliza Pawłowska (fortepian).
- 7.12.2025, Klub Bolko — Franz Schubert: Die schöne Müllerin op. 25. Wykonawcy: Karol Kozłowski (tenor), Katarzyna Drogosz (fortepian).
- 14.12.2025, Barokowy Zakątek — Ladislav Gabrielli: Trio d-moll; Robert Schumann: Kwartet smyczkowy nr 1 op. 41. Wykonawcy: Zofia Wojniakiewicz, Anna Nowak (skrzypce), Mateusz Doniec (altówka), Aleksandra Buczyńska-Kusak (wiolonczela).
- 21.12.2025, Barokowy Zakątek — Gioacchino Rossini: Sonaty I, III i V (wersje na instrumenty dęte). Wykonawcy: Marta Gawlas (flet), Jakub Drygas (klarnet), Krzysztof Stencel (róg), Tomasz Wesołowski (fagot).
- 11.01.2026, Klub Bolko — Fryderyk Chopin: Trio g-moll op. 8; Louise Farrenc: Trio op. 45. Wykonawcy: Katarzyna Białorucka (flet), Bartłomiej Fraś (skrzypce), Julianna Vinci (wiolonczela), Eliza Pawłowska (fortepian).
- 18.01.2026, Klub Bolko — Henri Tomasi: Concert Champêtre; Jacques Ibert: Cinq Pièces en trio; Louis Durey: Trio; Jacques Leclair: La Petite Pâtisserie. Wykonawcy: REED CONNECTION TRIO — Michał Mogiła (obój), Jarosław Podsiadlik (klarnet), Rafał Dołęga (fagot).
- 1.02.2026, Klub Bolko — Reynaldo Hahn: Kwartet smyczkowy; César Franck: Kwartet smyczkowy. Wykonawcy: Katarzyna Olszewska, Izabela Kozak (skrzypce), Dymitr Olszewski (altówka), Petr Hamouz (wiolonczela).
Koncertom niedzielnym towarzyszą także wydarzenia specjalne:
- 13.11.2024, 19:00, Państwowa Szkoła Muzyczna — Iryna Zhytynska (mezzosopran) i Ashot Babrouski (fortepian). bezpłatne wejściówki
- 23.11.2025, 17:00, Galeria Fotografii — program z kwartetami i polonezami w wykonaniu ENSEMBLE DE L’AMITIÉ, kierownictwo artystyczne: Karolina Koczur (skrzypce). wstęp wolny
Bilety na koncerty: 30/20 zł (normalny/ulgowy); karnet: 200 zł. Bilety na koncerty: 30/20 zł (normalny/ulgowy); karnet: 200 zł.
Festiwal wpisuje Świdnicę na mapę wydarzeń, które łączą badawczy zapał z wysoką jakością wykonania — to propozycja dla tych, którzy chcą usłyszeć klasykę z nowej perspektywy. 😊
na podstawie: Świdnicki Ośrodek Kultury.
Autor: krystian