Spektrum: które krótkie filmy poruszyły publiczność i jurorów w Świdnicy

2 min czytania
Spektrum: które krótkie filmy poruszyły publiczność i jurorów w Świdnicy

W salach festiwalowych Świdnickiego Ośrodka Kultury rozstrzygnięto najważniejsze nagrody 11. edycji Spektrum. Podczas gali 25 października jury i widzowie wskazali filmy, które w tym roku najbardziej zapadły w pamięć mieszkańcom Świdnica i gościom z zagranicy. 🎬

  • Spektrum pokazało, jak różnorodne głosy trafiają do świdnickiej publiczności
  • Jury lokalne i publiczność też miały swoje zdanie i swoje nagrody

Spektrum pokazało, jak różnorodne głosy trafiają do świdnickiej publiczności

Festiwalowa scena zamieniła się w przegląd krótkich form – od animacji przez dokument po kino amatorskie. W Konkursie Amatorskim Okiem Młodych najwyżej oceniono „Od pierwszego do ostatniego” (Polska, 2025) w reżyserii Wojciecha Bogdana Hofmana. Jury doceniło ciekawą formę i empatyczne ujęcie tematów, które często pozostają niezauważone. Nagroda przyznana przez Młodzieżową Radę Miasta Świdnica trafiła do „Zbawicielki” (Polska, 2025) Łukasza Skorży za angażującą fabułę i dobrą grę młodych aktorów.

W sekcji Fabuła nagrodzono kilka różnorodnych projektów: wyróżnienie „Niepełny kadr”, przyznawane przez uczestników warsztatów terapii zajęciowej w Mokrzeszowie, otrzymał francuski „Confrontation” (Francja, 2025) autorstwa Marie Abbenanti i Sandy Pujol Latour za poruszenie ważnego i rzadziej podejmowanego tematu. Główna nagroda fabularna (jury: Magdalena Hort, Nel Kaczmarek, Maciej Gil) powędrowała do „Ave Eva” (Polska, 2024) w reżyserii Agnieszki Nowosielskiej za uważne opowiadanie i przemyślany casting.

Jury lokalne i publiczność też miały swoje zdanie i swoje nagrody

Dokumenty oceniali m.in. osadzeni w Areszcie Śledczym w Świdnicy, którzy przyznali „Kinematografek” filmowi „Olga” (Polska, 2024) w reżyserii Lulu Pomorovej. Główna nagroda dokumentalna jury (Lidia Duda, Emilia Śniegoska, Max Cegielski) trafiła do „Paul en Paul” (Holandia, 2023) Hugo Drechslera — za konsekwentne zdjęcia i budowanie intymnej relacji z bohaterami, łącząc czułość z subtelnym humorem.

W animacji jury nagrodziło „Mother’s Child” (Holandia, 2024) Naomi Noir za poruszenie ważnego problemu społecznego i oryginalny styl artystyczny. Osoby z projektu „Animacje z pasją” wybrały natomiast „Puste przestrzenie” (Polska, 2024) Marty Koch za emocjonalną świadomość i klarowną narrację.

Festiwalowa publiczność w Konkursie 1,2 zdecydowała się na „Utrata równowagi” (Polska, 2024) w reżyserii Korka Bojanowskiego. Spośród wszystkich krótkich metraży z sekcji Okiem Młodych największe serca widzów w Świdnica i Trutnovie zdobyła animacja „Jakby ziemia je pochłonęła” Natalii León. 😊

W tym roku nagrody przestały być jedynie statuetkami — organizatorzy zasadzeniami drzew powiększyli filmową mapę miasta; przy nowych nasadzeniach pojawią się tabliczki z kodami QR, umożliwiające obejrzenie zwycięskich filmów. Statuetki wykonało wrocławskie studio Zakwas z lokalnej masy ceramicznej, co podkreśla festiwalowe powiązanie ze Świdnicą.

Spektrum w tym roku potwierdziło, że krótkie formy kino mogą łączyć różne społeczności — od warsztatów terapii zajęciowej, przez areszt śledczy, po młodzieżowe jury i międzynarodową publiczność — i że to właśnie ta różnorodność tworzy festiwalową energię.

na podstawie: ŚOK.

Autor: krystian