Jak reagować na hejt - uczniowie ZSP w Jaroszowie spotkali się z adwokatem

W szkolnej auli panowała cisza, która co chwila zostawała przerywana pytaniami młodzieży — ciekawość mieszała się z powagą. W Jaroszowie tego dnia rozmawiano o tym, jak wygląda przemoc w sieci i jakie niesie konsekwencje. Spotkanie zorganizowano w ramach ogólnopolskiej akcji, a prowadził je adwokat, który przybliżał realne sytuacje prawnicze i emocjonalne skutki agresji.
- Adwokatura przeciw przemocy - rozmowy o cyberprzemocy i przemocy w rodzinie
- W Jaroszowie uczniowie poznawali konkretne wskazówki jak szukać pomocy
Adwokatura przeciw przemocy - rozmowy o cyberprzemocy i przemocy w rodzinie
W ramach programu Adwokatura przeciw przemocy - miej oczy szeroko otwarte uczniowie klas 6, 7 i 8 Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Jaroszowie mieli okazję porozmawiać o aktualnych formach przemocy — przede wszystkim o cyberprzemocy oraz przemocy domowej. Gościem spotkania był dr Piotr Dobrowolski, który w przystępny sposób wyjaśniał, jakie prawne i emocjonalne następstwa niosą za sobą hejt i agresja. Na przykładach ze swojej praktyki opowiadał, kiedy działania w sieci mogą skończyć się interwencją prawną i jakie są możliwe konsekwencje dla sprawców.
Młodzież aktywnie uczestniczyła w dyskusji — zadawano pytania, dzielono się obserwacjami i rozważano, jak reagować, gdy ktoś doświadcza przemocy. Organizatorką i koordynatorką spotkania była szkolna psycholog i Rzeczniczka Praw Ucznia Aleksandra Lebiedzińska, która przypominała, że edukacja i rozmowa są pierwszymi krokami do bezpieczeństwa.
W Jaroszowie uczniowie poznawali konkretne wskazówki jak szukać pomocy
Rozmowa nie skończyła się na teorii — prowadzący wskazywał konkretne zachowania, które warto zgłaszać nauczycielom i opiekunom, oraz tłumaczył, kiedy potrzebna jest pomoc specjalistów. Dla rodziców i opiekunów ważne przesłanie było proste: obserwować, rozmawiać, reagować. Szkoła przypomina, że rolę wsparcia pełnią szkolny zespół i rzecznicy, którzy mogą pomóc w skontaktowaniu się ze służbami lub prawnikiem.
Dla mieszkańców to sygnał, że programy edukacyjne realizowane w szkole mają praktyczne znaczenie — nie tylko informują, ale też budują umiejętność rozpoznawania zagrożeń i korzystania z dostępnych ścieżek wsparcia. Warto rozmawiać z dziećmi o granicach w sieci, monitorować ich aktywność i znać osoby w szkole, do których można się zwrócić w razie problemu.
na podstawie: Gmina Strzegom.
Autor: krystian

