Ponad 15 tysięcy złotych stracił mieszkaniec powiatu świdnickiego, który padł ofiarą oszustwa na „pracownika banku”. Oszuści, wykorzystując umiejętności manipulacyjne, nakłonili klienta do wygenerowania kodu BLIK oraz do zainstalowania w telefonie odpowiedniej aplikacji celem ochrony środków na koncie, uzyskując w ten sposób dostęp do jego konta i zgromadzonych na nim pieniędzy Świdniccy policjanci apelują o ostrożność i weryfikowanie podejrzanych informacji.

Do świdnickiej komendy zgłosiła się kolejna osoba oszukana metodą na pracownika banku.

Do 27-letniego mieszkańca powiatu świdnickiego zadzwonił mężczyzna, podając się za pracownika banku, w którym ten ma konto osobiste.

Oszust zapytał czy mężczyzna dokonywał płatności kartą, kiedy ten potwierdził rzekomy pracownik połączył go z kobietą również rzekomym pracownikiem banku. Kobieta poinformowała, że doszło do próby przelewu pieniędzy z konta 27-latka i dlatego potrzebna jest odpowiednia blokada środków. Kiedy 27-latek zaczął wątpić czy rozmawia z pracownikami banku, ta poleciła sprawdzić mu numer dostępny w internie. Kiedy 27-latek potwierdził oficjalny numer, mężczyzna uwierzył, że rozmawia z bankiem i wykonywał polecenia rozmówczyni. Pierwszym krokiem było wygenerowanie kodu BLIK na kwotę 2 tysięcy złotych. Kiedy wykonał przelew kobieta oświadczyła, iż musi jeszcze dokończyć proces legalizacji konta. Poleciła instalację specjalnego programu. Następnie, aby się zalogować przesłał zdjęcie swojego dokumentu tożsamości i przekazał IP urządzenia. Potem zainstalował kolejną wskazaną aplikację gdzie konieczne było wpisanie numeru karty bankomatowej. W tym czasie mężczyzna widział jak z jego konta wypływają środki pieniężne, ale rozmówczyni uspakajała go cały czas są jedynie blokowane przez bank. Po przelaniu z konta ponad 15 tysięcy złotych rozmówczyni rozłączyła się, a mężczyzna zrozumiał, ze został oszukany.

Świdnicka policja apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności. Prawdziwi pracownicy banków nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodów autoryzacyjnych, kodów BLIK. Jeśli dzwoni do nas osoba, podająca się za pracownika banku i namawia do przekierowania środków na inne konto, wygenerowania i przekazania kodów płatności elektronicznych czy zainstalowanie oprogramowania na telefonie lub komputerze – z cała pewnością ROZMAWIAMY Z OSZUSTEM.

mł. asp. Magdalena Ząbek

Oficer Prasowy KPP Świdnica